Friday, December 30, 2011

SENTAP

Assalamualaikum.

Ehem.


Tadi kitorang ada bengkel latihan industri kat dewan DKU FPQS. Rasa macam berbaloi sangat-sangat coz ada banyak input yang berguna untuk kitorang semua menempuhi fasa baru, iaitu suatu fasa peralihan di mana seorang pelajar akan mula menempuhi alam pekerjaan. Serius tersangatlah nervous untuk pergi LI bulan dua nie. Excited tu ada jugak tapi perasaan nervous to 10 time fold lebih daripada excited. 



Dahlah tadi tak semena-mena aku kena panggil ke depan bagi ucapan. Fuh, siyes neves. Mana taknya tetibe je nama aku dipanggil oleh Prof yang masa tu ngah discuss pasal Ethics and Etiquette masa kat tempat kerja nanti. Entah pape la yang aku cakap tadi. Neves toksah cakap, terketar-ketar tangan. Nampak sangat aku ni takde keyakinan. Sedih ah cenggini. 

Memang sentap jugak lah tadi bile kena tegur tang cara aku berucap. Memang lah mende tu kira cam mock speech, but it felt like being in the real situation when I had to speak in front of other friends from FST and I was so very the nervous and afraid so much! Dah lah aku cakap sambil berjoget-joget makyong. What de...





Ah, biarlah. Biarlah aku kena cakap camtu pun. Biarlah aku kena tegur macam tu pun. Bagus jugak sebenarnya. Baru lah aku tau kelemahan aku and aku patut gunakan teguran itu untuk improve. Bak kata Dr Siti, TAKE CRITICISM TO IMPROVE YOURSELF. DON'T TO BE TOO SENSITIVE. Yes, lets take it from the bright side la kan. Kalau takde orang tegur mana silap aku, tak ke aku akan bawak semua tu masa aku duk kat sana nanti. Lagi lah naya kalau kena tegur ngan orang sana yang ada pengalaman bertahun-tahun keje kat industri. Lagi bertambah sentap. Huhu.

Speak with poise after this, will you?

Ok. Sekian. Selamat menghadapi final exam dan juga latihan industri bulan dua nie.

4 comments:

Anonymous said...

tahniah. ok la tu, dapat berucap secara spontan. dapat belajar cakap dpn orang ramai secara tetibe, tapi yang slek ko bergerak2 sana sini. =)

-abu-

Jαnnαhツ said...

ko ni shahir. tau nak menambahkan sentap aku jer. aku tau la aku nie suke gerak2 kat atas pentas tuh. hahaha, macam dah jadi trademark aku plak buat camtu tyme bagi speech. huhu....

azalia hjsalleh said...

good luck ya =)

praktikal seronok kalau staff n environment best =)

enjoy je la your praktikal nanti

Nana Leina said...

hehehe.. bila dah kaget + xprepare apa2 mmg akn ber'gerak2' ..xduduk diam..hehehe.. all the best praktikal nnt ^^

mellow melodies

where you can reach me.

where you can reach me.

Followers