Wednesday, July 17, 2013

Suka tak suka?

Assalamualaikum.









Perasan tak sesuatu benda tu, if kita suka buat, mende tu akan jadi kebiasaan. Sebab kita suka dan ikhlas untuk mencapai end result maka laluan untuk menuju matlamat akhir itu dengan automatik menjadi senang. Ada paham?





Macam nilah, aku bagi contoh. Macam memasak. Kalau orang tu suka makan, dia mesti suka masak kan? Ye ke? Actually tak jugak. Ade je yang jenis suka makan tapi benci duduk dapur. Maybe sebab tak tahan panas dapur dan kelecehan kerja dapur. Tapi anggap jela orang tu dia suka masak sebab dia suka makan (????)






Okay. Once orang tu suka masak, dia akan selalu masak dan lama-kelamaan dia jadi pandai masak. As simple as that. Memanglah nak masak ni bukan senang. Kena cari bahan-bahan yang sesuai, resepi yang best and yang paling penting rajin duduk dapur. Rajin di sini bukan bermaksud rajin masak je, tapi juga bermaksud suka kemas dapur which includes basuh pinggan mangkuk, susun perkakas, sapu lantai dan sebagainya. Tapi dek kerana orang tu enjoy masak and enjoy duduk dapur, dia tak anggap semua tu sebagai obstacles. Dia just buat je semua tu sebab dia tau, selepas semuanya selesai, dia akan beroleh hasil; makanan. Disebabkan attitude ini, hasilnya dia jadi pandai memasak. 






So apa yang aku nak sampaikan di sini, when we love doing a thing, we will get used to it. We will not see it as a burden. In fact we make it as a tool to become a better person. Macam apa yang aku sedang alami sekarang nie. Aku kena pupuk perasaan suka kat benda ni supaya at the end of the day, aku akan selesaikan semuanya dengan jayanya. Once kita da jatuh hati, kita akan bahagia, iya dok? No more stress or pressure.








Just like in the case of memasak. Aku ni malas memasak. Harhar. Tapi once aku kena masak, aku akan masak sungguh-sungguh dan hasilnya alhamdulillah, moderately delicious. Edible la, bak kata orang2 yang tak berapa cukup asam (kuang asam). Practice makes perfect better. So start practicing cooking in order to be a good cook.  And practice to love the other things that you do so that you will be good in doing those things. 








If nak dibandingkan dengan other students (wow rojak india), aku ni dah dikira lucky oh yeah yeah. Chemicals yang aku guna tak banyak and most importantly, harmless. Harmless here means I don't have to go all the way to wear mask as to protect myself. Ha, you got what I mean? Like others, they are using methanol, hexane, benzene etc. These chemicals require different PPE. Some may have to wear respirator instead of mask. Me? I just use gellan gum and chitosan. Both happen to be very harmless coz FDA has approved them as edible!!! Just imagine, my experiments revolves with edible chemicals!! But not all lah..Ada jugak yang non-edible. Gilo ke nak makan hydrochloric ngan acetic acid. Dahlah pekat nak mati. 





Okay tu jela. Sampai di sini saja...






pesanan terakhir: cintailah ibumu... yeah you're number one for mehhh!! (actually nombor 3 after Rasulullohh)

No comments:

mellow melodies

where you can reach me.

where you can reach me.

Followers